Hírek,  Mindennapok

Titanic felfedezések: Új részletek a hajó utolsó óráiról

A Titanic tragédiája továbbra is foglalkoztatja a tudósokat és a történelem iránt érdeklődőket, hiszen a híres óceánjáró sorsa az emberi történelem egyik legnagyobb katasztrófájaként él a köztudatban. A legújabb kutatások során egy részletes digitális szkennelés révén újabb betekintést nyerhetünk a Titanic végső óráiba. A 3D-s másolat pontosan rekonstruálja a hajó elsüllyedését, amely 1912 áprilisában következett be, miután a Titanic jéghegynek ütközött. A baleset következtében körülbelül 1500 ember vesztette életét, és a hajó katasztrófája a történelem egyik legmegrázóbb eseménye maradt.

Az új technológia lehetővé tette, hogy a Titanic wreckjét, amely 3800 méter mélyen fekszik az Atlanti-óceán jeges vizeiben, alaposan feltérképezzék. Az adatok gyűjtésére víz alatti robotokat használtak, akik több mint 700 000 képet készítettek a hajóról, minden lehetséges szögből. Ezek az információk segítettek megalkotni a „digitális ikert”, amelyet a BBC News 2023-ban mutatott be. A szkennelés révén nem csupán egy új perspektívát nyerhetünk a Titanicra, hanem a hajó végső pillanataira is. A hajó orra szinte állva fekszik a tengerfenéken, mintha csak folytatná az útját, míg a tat, 600 méterre tőle, egy összetört fémkupac. Ez a pusztulás a hajó vízbe zuhanásakor keletkezett, miután az kettészakadt.

A szkennelés során rávilágítottak arra is, hogy a Titanic sorsa nem csupán a jéghegy ütközésének következménye volt, hanem a hajó testén keletkezett apró lyukak is hozzájárultak a tragédiához. A kutatók számítógépes szimulációkat végeztek, amelyek során kiderült, hogy a hajó testén keletkezett lyukak mérete körülbelül A4-es papírlap nagyságú volt. A Titanicot úgy tervezték, hogy képes legyen megúszni a süllyedést, még ha négy vízálló rekesze meg is telik vízzel. Azonban a szimuláció alapján a jéghegy ütközése hat rekeszre osztva okozott kárt, ami a hajó süllyedéséhez vezetett.

Parks Stephenson, a Titanic elemzője hangsúlyozta, hogy a Titanic az utolsó túlélője a katasztrófának, és még mindig sok története van, amelyeket elmondhat. Az új digitális rekonstrukció nem csupán a hajó fizikai állapotát tükrözi, hanem a tragédia emberi aspektusait is. A szkennelés során felfedeztek egy olyan kazánházat is, amely az orr hátsó részén helyezkedik el, ahol a hajó kettévágódott. A túlélők beszámolói szerint a hajó végső pillanataiban a világítás még mindig működött, és a digitális másolat szerint a kazánok néhányuk még működésben voltak, amint víz alá kerültek.

A kutatók emellett egy nyitott szelepet is találtak a tat fedélzetén, ami arra utal, hogy a gőz még mindig áramlott az áramtermelő rendszerbe. Ez a felfedezés megerősíti azt az elképzelést, hogy a hajón dolgozó mérnökök, vezetőjük Joseph Bell irányításával, mindent megtettek a világítás fenntartása érdekében, hogy a legénység biztonságosan indíthassa el a mentőcsónakokat. Sajnos, mindannyian életüket vesztették a tragédiában, de cselekedeteik számos életet megmentettek.

A Titanic katasztrófája nem csupán a hajó, hanem a benne utazó emberek története is, akiknek személyes tárgyai még mindig szétszórva hevernek a tengerfenéken. A digitális szkennelés új nyomokat szolgáltat a 1912-es hideg éjszakáról, de a szakértőknek évekbe telik, míg minden részletet alaposan megvizsgálnak a 3D-s másolaton. „A Titanic csak kis adagokban osztja meg velünk a történeteit,” mondta Stephenson. „Minden alkalommal egy kicsit többet tudunk meg, és ez mindig arra ösztönöz minket, hogy többre vágyjunk.”

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cwy6gjwd0g6o