
Xbox áremelkedés világszerte a vámok körüli bizonytalanság miatt
A Microsoft nemrégiben jelentette be, hogy jelentős áremeléseket hajt végre az Xbox konzoljain, a növekvő fejlesztési költségekre és a piaci körülményekre hivatkozva. Az árak emelkedése országonként eltérő mértékben történt, a brit piacon például az Xbox Series S konzolok ára 50 fonttal, 299,99 fontra nőtt. Az Egyesült Államokban még drasztikusabb áremelkedésekkel találkozhatunk: a Series X ára 100 és 130 dollár között emelkedett, a modelltől függően. A bejelentés éppen egy olyan időszakban történt, amikor az Egyesült Államok vámjai – amelyek szakértők szerint várhatóan tovább emelik a fogyasztói árakat – globális gazdasági bizonytalanságot idéznek elő. A Microsoft azonban nem mondta ki kifejezetten, hogy a vámok lennének az áremelés mögött.
A konzolárak emelkedése nemcsak az Egyesült Államokat érinti, hanem világszerte más országokban is tapasztalható. Európában az Xbox Series S ára 80 euróval nőtt, míg Ausztráliában 50 dolláros emelkedésről beszélhetünk. Ez a változás jelentős különbséget mutat a videojáték-ipar eddigi trendjeihez képest, ahol általában a konzolok árának csökkenését figyelhettük meg a megjelenést követő években. A Microsoft a hivatalos blogján azt nyilatkozta, hogy „megértjük, hogy ezek a változások kihívást jelentenek”, és hangsúlyozták, hogy az árak emelését alapos mérlegelés után hozták meg, figyelembe véve a piaci körülményeket és a növekvő fejlesztési költségeket.
Kedhrin Gonzalez, a Rip & Tear stúdiók alapítója úgy véli, hogy az áremelés „elkerülhetetlen” volt, és szerinte a jelenlegi vámzavarok katalizátoraként működtek. „A játékosok szenvednek a legjobban, és alig van remény arra, hogy az árak csökkenni fognak” – tette hozzá. Gonzalez figyelmeztetett arra is, hogy ez jelentősen befolyásolhatja a Microsoft már így is szerény Xbox eladásait, és potenciálisan szélesebb iparági következményeket is kiválthat. „Valószínű, hogy ez nem az utolsó áremelés, amellyel szembesülünk” – nyilatkozta.
Christopher Dring, aki a videojáték-iparról ír a The Game Business hírlevelében, egyetértett abban, hogy a vámok „biztosan” része voltak az árak emelésének döntésében. „Mivel a kiegészítők és az alkatrészek Kínában készülnek, a kapcsolat nyilvánvaló” – mondta. Ugyanakkor rámutatott, hogy más tényezők is szerepet játszanak, mint például az infláció, a valutaárfolyamok változása és az üzleti költségek általános növekedése. „Mindez káoszt okoz egy olyan iparágban, amely korlátozott növekedést mutat” – tette hozzá. Az otthoni konzolpiac az elmúlt 20 évben alig nőtt, míg a gyártási és a játékfejlesztési költségek folyamatosan exponenciálisan emelkednek. „Minden áremelkedés, még egy kicsi vám is, komoly hatással lehet ezeknek az eszközöknek a nyereségességére.”
Történelmileg a konzolok megjelenését követően az árak csökkenése volt a jellemző, de ez a generáció most az ellenkező irányt mutatja. Például a Sony eredetileg 360 fontért kínálta a PlayStation 5 digitális kiadását az Egyesült Királyságban, amikor az 2020-ban megjelent, de az évek során az ára 429,99 fontra emelkedett. Eközben a jövőbeli Xbox játékok ára is kérdésessé vált, mivel a vállalat bejelentette, hogy „néhány új, első féltől származó játékunk” ára 2025-re 79,99 dollárra emelkedik. Ez megegyezik azzal a kiskereskedelmi árral, amelyet a Nintendo bejelentett a közelgő Mario Kart World számára – egy költség, amely aggodalmat keltett a játékosok körében, akik „hozzáférhetetlennek” minősítették azt. A Nintendo esetében az digitális vásárlás olcsóbb, míg a Microsoft közölte, hogy új ára mindenhol azonos lesz. A vállalat azt is tisztázta, hogy nem tervezik a meglévő játékok árának emelését, csak bizonyos új, saját fejlesztésű címek esetében. De a Microsoft nem volt hajlandó elárulni, hogy tervezik-e a jövőbeli játékok áremelését az Egyesült Királyságban is. „A helyi árak eltérhetnek az országok és platformok között” – tette hozzá a cég.

