Hírek,  Tech

A Meta figyelmeztet: rosszabb élmény vár az európai felhasználókra

A Meta, korábbi nevén Facebook, szerdán figyelmeztetett, hogy az európai felhasználók számára „anyagi szempontból kedvezőtlenebb” élményt hozhat a legújabb uniós szabályozás döntése. A cég nemrégiben bevezette a „hozzájárulás vagy fizetés” modellt, amely lehetőséget biztosít a felhasználók számára, hogy válasszanak a havi előfizetés és a Facebookon, valamint az Instagramon gyűjtött adatok kombinálása között. A múlt héten az Európai Bizottság, az EU végrehajtó szerve, bejelentette, hogy a modell nem felel meg a Digitális Piacokról Szóló Törvénynek (DMA), és 200 millió euróra (171 millió font) megbírságolta a Metát.

A Meta a negyedéves eredménykimutatásában közölte, hogy a Bizottság visszajelzései alapján várhatóan módosítania kell a modelljén. A cég megjegyezte, hogy ezek a módosítások „anyagi szempontból kedvezőtlenebb felhasználói élményt” eredményezhetnek az európai felhasználók számára, és jelentős hatással lehetnek az európai üzletágára és bevételeire. A Meta jelezte, hogy ezek a hatások már a 2023 harmadik negyedévében érvénybe léphetnek, és érvényben maradhatnak a döntés ellen benyújtott fellebbezés ideje alatt. Az új szabályok nem vonatkoznak az Egyesült Királyság felhasználóira, ahol a Meta még nem vezette be a hirdetésmentes előfizetési modellt. A cég jelenleg tárgyalásokat folytat az Egyesült Királyság adatvédelmi hatóságával, az Információs Biztos Irodájával (ICO) a hasonló modellről, és arról, hogy az hogyan nézhetne ki.

A Meta képviselője a BBC-nek elmondta, hogy az ICO-val együttműködnek, hogy biztosítsák, hogy szolgáltatásuk megfeleljen a szabályozási elvárásoknak, miközben a brit kormány elkötelezettségét is teljesítik, hogy a szabályozók és a szabályozás támogassák a növekedést. „A személyre szabott hirdetések a platformjainkon évente több mint 19,5 milliárd font bevételt generálnak a brit vállalkozások számára” – tették hozzá.

Eric Seufert, a Mobile Dev Memo elemzője szerint a Meta stratégiai lépéseket tehet az európai felhasználók „hangos szószólókká” alakítására a termékeik iránt, miközben a szabályozások szigorodása zajlik. „A végső céljuk, hogy a közvéleményt a szabályozási rendszer ellen hangolják, amely nyilvánvalóan rontani fogja az EU lakói számára elérhető termékek minőségét” – nyilatkozta Seufert a BBC-nek.

A Bizottság szerint a Meta hozzájárulásra vagy fizetésre vonatkozó modellje nem engedi meg a felhasználók számára, hogy szabadon hozzájáruljanak ahhoz, hogyan használják az adataikat. A testület jelenleg egy másik lehetőséget is értékel, amelyet a Meta tavaly vezetett be, és amely állítása szerint kevesebb személyes adatot használ a hirdetések megjelenítésére. A Meta 60 napot kapott a DMA legutóbbi döntésének végrehajtására, különben további bírságokkal kell szembenéznie. A múlt héten az Apple is 500 millió euróra büntették az App Store gyakorlatai miatt.

A Meta bejelentése a negyedéves eredmények közzétételével egy időben történt, amelyek felülmúlták a Wall Street várakozásait. Az eredmények azt mutatják, hogy a Meta továbbra is jelentős hirdetési bevételeket generál. A cég szerdán kiemelte mesterséges intelligencia eszközeit is. „Jó előrehaladást mutatunk az AI szemüvegekkel és a Meta AI-val, amelynek már majdnem 1 milliárd havi aktív felhasználója van” – mondta Mark Zuckerberg, a Meta alapítója és vezérigazgatója egy nyilatkozatban. „Közösségünk folyamatosan növekszik, és üzletünk nagyon jól teljesít” – tette hozzá.

Matt Britzman, a Hargreaves Lansdown vezető részvény elemzője hangsúlyozta, hogy az eredmények azt mutatják, hogy a Meta „teljes gázon” fektetett be az AI-ba. Britzman emellett megjegyezte a napi aktív felhasználók 6%-os növekedését is. „Aggodalmak merültek fel, hogy lelassulhat az új felhasználók száma az idén, de ez egy nagyon erős kezdet, és jelzi a befektetők számára, hogy a Meta alkalmazásainak családja olyan erős fogódzóval bír, amelyet nehéz kiszorítani” – mondta Britzman.

A Meta legújabb AI chatbotjának európai felhasználók számára történő bevezetése azonban néhány WhatsApp-felhasználó körében felháborodást keltett. A Meta védelmébe vette az „opcionális” eszközt, amelyet a felhasználók nem távolíthatnak el, mondván, hogy figyelni fogják a felhasználói visszajelzéseket. Az EC-bírság a Meta által „aktív szabályozási környezetnek” nevezett helyzet közepette érkezett. A cég jelenleg is védekezik egy olyan perben, amelyet az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottsága indított, amely azt állítja, hogy a Meta szociális média monopóliumot működtet. A FTC, az Egyesült Államok vezető antitröszt hatósága, azt állítja, hogy a Meta megszilárdította monopóliumát az Instagram 2012-es, valamint a WhatsApp 2014-es megvásárlásával.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/czd3mey1ej2o