
A Titanic utolsó óráinak új, forradalmi felfedezései
A Titanic katasztrófájának újabb részleteit tárta fel egy teljes méretű digitális szkennelés, amely a híres óceánjáró utolsó óráira vonatkozóan nyújt új információkat. Az adatok alapján a Titanic pontos 3D-s másolata bemutatja, milyen brutális módon szakadt ketté a hajó, amikor 1912 áprilisában jéghegynek ütközött, és ezzel 1,500 ember életét oltotta ki. A szkennelés új nézőpontot biztosít a hajó egyik kazánházáról, megerősítve a szemtanúk beszámolóit, miszerint a mérnökök a végsőkig dolgoztak, hogy a hajó világítása folyamatosan működjön.
A Titanic analízisének részeként egy számítógépes szimuláció is készült, amely arra a következtetésre jutott, hogy a hajótestben keletkezett lyukak, melyek mérete egy A4-es papírlapéval megegyező, hozzájárultak a hajó végzetéhez. Parks Stephenson, a Titanic szakértője elmondta, hogy a Titanic az utolsó megmaradt szemtanúja a katasztrófának, és még mindig sok történetet tud mesélni. A szkennelést a National Geographic és az Atlantic Productions egy új dokumentumfilmje, a „Titanic: A Digitális Feltámadás” keretében tanulmányozták.
A roncs, amely 3,800 méter mélyen fekszik az Atlanti-óceán jéghideg vizében, víz alatti robotok segítségével lett feltérképezve. Több mint 700,000 képet készítettek, melyek mindegyike különböző szögből mutatja be a hajót, és ezekből készült el a „digitális iker”, amelyet a BBC News 2023-ban mutatott be először a nagyközönségnek. Mivel a roncs annyira nagy, és a mélyben sötétben fekszik, a szubmerzibilisekkel történő felfedezés csak ízelítő pillanatképeket nyújtott. A szkennelés viszont az első teljes képet adja a Titanicról.
A hajó hatalmas orra a tengerfenéken áll, szinte úgy tűnik, mintha folytatná az útját. Ezzel szemben a hajó hátulja, 600 méterre a válságos helyzettől, egy összeomlott fémhalom. A kár akkor történt, amikor a hajó a tengerfenéknek csapódott, miután kettétört. Az új térképezési technológia lehetővé teszi, hogy más megközelítésből tanulmányozzuk a hajót. Stephenson megjegyezte, hogy a helyszín olyan, mint egy bűnügyi helyszín, ahol fontos az bizonyítékok megértése a megfelelő kontextusban. A roncs helyszínének átfogó nézete kulcsfontosságú a történtek megértéséhez.
A szkennelés során új részletek is napvilágra kerültek, például egy porthole, amelyet valószínűleg a jéghegy tört össze. Ez összhangban van a túlélők beszámolóival, miszerint a jég a kabinokba is bejutott a becsapódáskor. A Titanic hatalmas kazánházának egy részét is tanulmányozzák a szakértők, amely a hajó orr részének hátsó részén található, ott, ahol a hajó kettétört. Az utasok azt mondták, hogy a hajó világítása még mindig működött, amikor az alámerült a hullámok alá. A digitális másolat azt mutatja, hogy néhány kazán homorú, ami arra utal, hogy még működtek, amikor a vízbe merültek.
* * *
Nézz körbe a Temu-n, amely az európai raktárai megnyitása után már nagyon gyorsan házhoz hozza a megrendelésed. Kattints erre a linkre: https://temu.to/m/uu4m9ar76ng és 35 000 Ft kuponcsomagot kapsz a Temu-n vagy add meg ezt a kupont: acj458943 a Temu alkalmazásban és kapsz 30% kedvezményt!!* * *
A hajó hátulján, a fedélzeten egy nyitott állapotú szelep is felfedezésre került, ami azt jelzi, hogy a gőz még mindig áramlott az elektromos generátor rendszerbe. Ennek köszönhetően egy Joseph Bell nevű mérnökből álló csapat maradt hátra, hogy szenet tömjenek a kazánokba, ezzel biztosítva a világítást. Mindenki elhunyt a katasztrófában, de hősies tetteik számos életet megmentettek. Stephenson elmondta, hogy ezek a mérnökök a lehető leghosszabb ideig tartották távol a káoszt, és mindez szimbolizálódik a hajó hátulján lévő nyitott gőzszelepen.
A legújabb szimuláció további betekintést nyújt a süllyedés folyamatába. A hajó részletes szerkezeti modelljét a Titanic tervei alapján állították össze, figyelembe véve annak sebességét, irányát és helyzetét, hogy előre jelezzék a jégheggyel való ütközés okozta kárt. Prof. Jeom-Kee Paik, a University College London szakértője elmondta, hogy fejlett numerikus algoritmusokat és számítási modellezést használtak a Titanic elsüllyedésének rekonstruálására.
A szimuláció azt mutatja, hogy a hajó egy enyhe ütközést szenvedett el a jéghegynél, amely következtében a hajótestén egy sor lyuk alakult ki, egy keskeny szakaszon. A Titanicot úgy tervezték, hogy elsüllyeszthetetlen legyen, még ha négy vízálló rekesze is megáradt. Azonban a szimuláció azt mutatja, hogy a jéghegy okozta kár hat rekeszt érintett. Simon Benson, a Newcastle Egyetem hajóépítési szakembere szerint a Titanic elsüllyedésének és megmaradásának különbsége a hajótestbe került apró lyukak méretén múlik. A baj az, hogy ezek a kis lyukak a hajó hosszú szakaszán helyezkednek el, így a víz lassan, de biztosan beáramlik az összes lyukon, míg végül a rekeszek megtelnek és a Titanic elsüllyed.
Sajnos a kár a szkennelés során nem látható, mivel az orr alsó része a hordalék alatt rejtőzik. A Titanic emberi tragédiája azonban továbbra is jól látható. A hajó utasainak személyes tárgyai szétszóródva hevernek a tengerfenéken. A szkennelés új nyomokat ad a 1912-es hideg éjszaka eseményeihez, de a szakértőknek évekbe telik, hogy minden részletet alaposan átvizsgáljanak a 3D-s másolatból. Stephenson megjegyezte, hogy a Titanic lassan osztja meg velünk a történeteit, és minden alkalommal több kíváncsiságot hagy magunk után.

