Hírek,  Tech

Ki nyeri a versenyt a humanoid robotok fejlesztésében?

Egy ragyogó tavaszi reggelen Hannoverben, Németországban járok, hogy találkozzak egy robotral. Meghívást kaptam, hogy megtekintsem a G1-et, a Unitree kínai cég által épített humanoid robotot, amely a Hannover Messe-en, a világ egyik legnagyobb ipari kiállításán mutatkozik be. A G1 körülbelül 130 centiméter magas, ami kisebb és megfizethetőbb a piacon lévő többi humanoid robothoz képest. Rendkívül folyékony mozgás- és ügyességi képességei miatt videói, amelyek táncot és harcművészetet mutatnak be, vírusként terjedtek el az interneten. Ma a G1-et Pedro Zheng, a Unitree értékesítési menedzsere irányítja távolról. Elmagyarázza, hogy a vásárlóknak minden G1-et programozniuk kell az autonóm funkciókhoz. Az arra járók megállnak, és aktívan próbálnak kapcsolatba lépni a G1-gyel, ami nem mondható el sok más gépről, amelyeket a hatalmas konferenciateremben mutatnak be. Kezet akarnak fogni vele, hirtelen mozdulatokat tesznek, hogy lássák, reagál-e, nevetnek, amikor a G1 integet vagy hátradől, és bocsánatot kérnek, ha véletlenül nekik ütköznek. Az emberi alakja miatt, ami bár kissé hátborzongató, mégis megnyugtatja az embereket.

A Unitree csak egy a világ számos cégének sorában, amelyek humanoid robotokat fejlesztenek. A lehetőségek óriásiak – az üzleti szektor számára olyan munkaerőt ígér, amelynek nincs szüksége szünetekre vagy fizetésemelésre. Emellett lehetne a végső háztartási berendezés is, hiszen ki ne szeretne egy gépet, ami elvégzi a mosást vagy a mosogatást? Azonban a technológia még mindig jócskán elmarad attól, hogy ezt a potenciált kihasználhassuk. Míg a robotkarok és mobil robotok évtizedek óta elterjedtek a gyárakban és raktárakban, az ilyen munkakörnyezetek körülményei kontrollálhatóak és a dolgozók biztonságban tudhatóak. Egy humanoid robot bevezetése egy kiszámíthatatlanabb környezetbe, mint például egy étterem vagy otthon, sokkal nehezebb feladat. Ahhoz, hogy a humanoid robotok hasznosak legyenek, erősnek kell lenniük, ami viszont potenciálisan veszélyessé is teheti őket – egy rossz időpontban való elesés komoly balesetet okozhat. Nagy munka áll még előttünk az azon mesterséges intelligenciák fejlesztésében, amelyek irányítanák az ilyen gépeket. A Unitree képviselője elmondja, hogy a jelenlegi robotok mesterséges intelligenciája még nem érte el a valódi áttörést. A mai robotok számára a logikai és érvelési alapok – mint a komplex feladatok megértése és logikus módon történő végrehajtása – még kihívást jelentenek.

Jelenleg a G1-et kutató intézményeknek és technológiai cégeknek értékesítik, akik a Unitree nyílt forráskódú szoftverét használhatják fejlesztéseikhez. Az üzleti vállalkozások egyelőre a humanoid robotok raktárakban és gyárakban való alkalmazására összpontosítanak. Az egyik legismertebb példa Elon Musk, aki a Tesla nevű autógyárával humanoid robotot fejleszt, Optimus néven. Januárban azt nyilatkozta, hogy „több ezer” ilyen robotot fognak gyártani ebben az évben, és azt várja, hogy hasznos feladatokat fognak végezni a Tesla gyárakban. Más autógyártók is hasonló irányban haladnak. A BMW nemrégiben humanoid robotokat mutatott be egy amerikai gyárában, míg a dél-koreai Hyundai cég tízezres nagyságrendben rendelt robotokat a Boston Dynamics-tól, amelyet 2021-ben vásároltak meg.

Thomas Andersson, a STIQ kutatócég alapítója, 49 olyan céget követ nyomon, amelyek humanoid robotokat fejlesztenek. Ha a definíciót kiterjesztjük a két kart tartalmazó, de kerekeken mozgó robotokra is, akkor több mint 100 céget figyelhetünk meg. Andersson véleménye szerint a kínai cégek dominálni fognak a piacon. „A kínai ellátási lánc és az egész ökoszisztéma hatalmas, és valóban könnyű a fejlesztéseket iterálni és kutatást végezni” – mondja.

A Unitree ezt az előnyt hangsúlyozza – a G1 ára 16 000 dollár (kb. 12 500 font), ami olcsónak számít egy robot esetében. Andersson arra is figyelmeztet, hogy az invesztíciók az ázsiai országokat részesítik előnyben. Egy nemrégiben készült STIQ-jelentés szerint a humanoid robotok finanszírozásának közel 60%-át Ázsiában gyűjtötték össze, míg az Egyesült Államok a fennmaradó részt vonzza. A kínai cégek számára az állami és helyi kormányzati támogatás is előnyös, például Sanghajban van egy államilag támogatott képzőközpont, ahol tucatnyi humanoid robot tanul feladatokat végrehajtani.

De hogyan tudnának versenyezni az amerikai és európai robotgyártók ezzel? A bristoli Bren Pierce három robotikai céget alapított, legújabb vállalkozása, a Kinisi most indította el a KR1 robotot. Míg a robotot az Egyesült Királyságban tervezték és fejlesztették, gyártása Ázsiában történik. „A probléma az, hogy európai vagy amerikai cégeknek mindezeket az alkatrészeket Kínából kell beszerezniük. Így már nem is éri meg a motorokat, akkumulátorokat, ellenállásokat félúton átvinni a világ másik végére, amikor azokat egyszerűen a forrásnál is összeszerelhetjük” – magyarázza Pierce. Az KR1-es robotot raktárakba és gyárakba tervezték, és nem rendelkezik lábakkal, hiszen ezek a helyek sík padlókkal rendelkeznek. „Miért költenél egy bonyolult formára, amikor csak egy mobil alapra lehetne rakni?” – teszi fel a kérdést.

Amennyire lehetséges, a KR1 tömeggyártott alkatrészekből készül, a kerekei például megegyeznek egy elektromos roller kerekeivel. „A filozófiám az, hogy minél több dolgot vásároljunk a piacon elérhető alkatrészekből. Így minden motorunk, akkumulátorunk, számítógépünk, kamera mind kereskedelmi forgalomban kapható, tömeggyártott részekből áll” – mondja. Mint a Unitree versenytársai, Pierce is hangsúlyozza, hogy a valódi „titkos összetevő” az a szoftver, amely lehetővé teszi a robot számára, hogy együttműködjön az emberekkel. „Sok cég jön ki nagyon fejlett robotokkal, de aztán egy doktori fokozat szükséges ahhoz, hogy telepíteni és használni tudják őket. Amit próbálunk tervezni, az egy nagyon egyszerűen használható robot, amelyet a raktárok vagy gyárak átlagos munkavállalói is megtanulhatnak használni néhány óra alatt” – mondja Pierce. Elmondása szerint a KR1 képes elvégezni egy feladatot, miután egy ember 20 vagy 30 alkalommal végigvezeti rajta. A KR1-et idén pilóta ügyfeleknek fogják átadni tesztelésre.

Felmerül a kérdés, hogy vajon a robotok

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c62jxdxng7do