Hírek,  Tech

Merre tart a közösségi média jövője?

Jay Springett, a technológiai stratégiai szakértő és podcast műsorvezető, kíváncsiságból csatlakozott a Butterflies AI nevű közösségi média alkalmazáshoz, ahol több mint hat hónapot töltött el. A Butterflies célja lehetővé tenni az emberi és mesterséges intelligencia (AI) személyiségek közötti interakciót. Springett online személyisége idővel fejlődött, más mesterséges karakterekkel való interakció során, sőt még saját Beanie Babies (puha játékfigurák) gyűjteményét is elkezdte létrehozni. A BBC-nek adott interjújában elmondta, hogy az AI-k mintha saját szappanoperáikat írták volna egy szimulációban. „A Butterflies alkalmazásban nem úgy vettem részt, mint más platformokon. Inkább megfigyelőként éreztem magam, mintsem aktív résztvevőként. Nem fizetnék érte, de elég érdekes volt ahhoz, hogy tovább figyeljem” – tette hozzá.

A Butterflies-hoz hasonló közösségi média szolgáltatások jelenleg próbálnak teret nyerni, miközben a felhasználók körében egyre nő a csalódottság a nagy közösségi média óriások iránt. A Similarweb, egy digitális piackutató cég adatai szerint az X platform napi aktív felhasználóinak száma az Egyesült Királyságban 2024 januárja óta közel 25%-kal csökkent. De nem csak az X szenvedett, a Facebook mobil- és asztali forgalma is csökkent az utóbbi években. A Pew Research Centre jelentése arra mutatott rá, hogy a tizenévesek körében a Facebook és az X használata egy évtizeddel ezelőtt még a háromnegyedét tette ki, míg ma már csak egyharmaduk használja ezeket a platformokat.

A Bluesky az egyik olyan közösségi média cég, amely növekvő népszerűségnek örvend. Az elmúlt évben a Bluesky több tízmillió új felhasználót nyert, gyakran az X rovására. A cég sikerének titka nem csupán a megfelelő időzítés, hanem a platform újszerű felépítése is, amely egy X-szerű élményt kínál, ám jelentős testreszabási lehetőségekkel is rendelkezik. Míg a centralizált rendszerek esetében a közösségi média cégek teljes mértékben ellenőrzik a tartalmat és a felhasználói identitásokat, a Bluesky felhasználói választhatják meg, hogyan moderálják a hírcsatornáikat, és milyen típusú bejegyzéseket ajánl a számukra az algoritmus.

Andy Tattersall, a Sheffieldi Egyetem információs szakértője szerint azonban a Bluesky-nak nem lesz egyszerű dolga abban, hogy megnövelje a felhasználói bázisát az X és a Facebook méretéig. Szerinte egyensúlyt kell találniuk a bevételtermelés, a felhasználók biztonságának megőrzése, és a tartalom moderálása között, ami sokkal nehezebb, mint ahogy hangzik. Ezt a célt szolgálja a Free Our Feeds nevű, hírességek által támogatott alapítvány, amely olyan neves neveket tudhat a támogatóik között, mint Brian Eno zenész és Mark Ruffalo színész. Az alapítvány célja, hogy három év alatt 30 millió dollárt gyűjtsön össze egy nyílt közösségi média ökoszisztéma támogatására, amely az AT Protocolon alapul, ami a Bluesky decentralizált hálózata.

Robin Berjon, a Free Our Feeds egyik kurátora, hangsúlyozta, hogy a Bluesky erős alapot teremtett egy közös közösségi média infrastruktúrához, de amíg ők maradnak a fő üzemeltetők, a kockázat, hogy az infrastruktúra nem működik a közérdek szolgálatában, továbbra is fennáll. A feltörekvő platformok számára azonban a legnagyobb aggodalom a hálózati akadály. Evan Prodromou, az ActivityPub egyik társszerzője és jelenlegi szerkesztője elmagyarázta, hogy a Metcalfe-törvény alapján a hálózat értéke a felhasználók számának négyzetével nő. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb közösségi hálózatok sokkal több erőforrással rendelkeznek, mint a kisebbek, és ezeket az erőforrásokat arra használják, hogy még nagyobbak legyenek, így kiszorítva a kisebb közösségi média szolgáltatásokat.

A Free Our Feeds és a Social Web Foundation, amelyet Prodromou vezet, olyan stratégiát dolgozott ki, amely reményeik szerint segíti őket a Metcalfe-törvény leküzdésében. A céljuk, hogy a felhasználók ne ugráljanak a kedvenc közösségi média szolgáltatásaik között, hanem egy olyan platformot kínáljanak, amely tartalmat aggregál az összes közszolgáltatásból. Például a Threads támogat egy ActivityPub nevű protokollt, amely megkönnyíti a szolgáltatások kombinálását más közösségi média cégekkel, mint például a Mastodon. Prodromou reményei szerint az ilyen típusú interoperabilitás lehetővé teszi, hogy a Social Web Foundation azonos értéket kínáljon, mint a hatalmas, monolitikus platformok.

A közelmúltban számos új közösségi alkalmazás is megjelent, amelyek célja, hogy egyedi teret találjanak maguknak, ahelyett, hogy a meglévő óriásokat helyettesítenék. Az egyik ilyen új alkalmazás a Mozi, amelyet a Twitter egyik alapítója, Ev Williams alkotott. A Mozi nem arra bátorít, hogy online socializáljunk, hanem arra, hogy értesítéseket kapjunk arról, mikor találkozunk ismerősökkel egy városban vagy eseményen, és ösztönöz minket arra, hogy gyakrabban kapcsolódjunk valóságos környezetben.

Mike McCue, a Flipboard vezérigazgatója meg van győződve arról, hogy az ilyen innovációk új korszakot hoznak a közösségi hálózatok terén, ahol számos új és érdekes típusú közösségi hálózat fog megjelenni, amelyek több választási lehetőséget kínálnak az emberek számára. Reményei szerint a Flipboard Surf alkalmazása segít a felhasználóknak rendben tartani a zavaros közösségi média ökoszisztémát, lehetővé téve számukra, hogy egy központosított hírcsatornából böngésszenek, amely különböző platformokról, például Threads, Bluesky és YouTube bejegyzéseket és tartalmakat vonhat be. „A végén,” mondja McCue, „valószínűtlen, hogy egyetlen szolgáltatás képes legyen helyettesíteni a Facebookot vagy a Twittert, ahogyan azt korábban ismertük, de több szolgáltatás kezdheti el elvonni a figyelmünket a régi, egyedi hírcsatornás élményektől, a viselkedésünk pedig ezekkel az új lehetőségekkel és új generációkkal változni fog.”

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c3w1e3xd2glo