
Vonatvezetői korhatár 18 évre csökkentve
Az Egyesült Királyságban a vasúti szolgáltatások drámai változáson mennek keresztül, miután a kormány bejelentette, hogy a vonatvezetők minimális életkorát 20 évről 18 évre csökkentik. Ezzel a lépéssel a kormány a vonatvezetői hiány problémáját kívánja orvosolni, amely az utóbbi időben egyre súlyosabbá vált. A közlekedési minisztérium nyilatkozata szerint a vasúti szolgáltatások gyakran szenvednek a vezetők hiánya miatt, és a helyzet várhatóan romlani fog, mivel egyre több tapasztalt vezető vonul nyugdíjba, miközben új munkatársakat nehezen találnak a cégek.
Heidi Alexander közlekedési miniszter elmondta, hogy ez a döntés „bátor lépés a vonatszolgáltatások javítása és több ezer munkahely megnyitása érdekében”. Az Aslef szakszervezet üdvözölte a változást, mondván, hogy ez lehetőséget teremt a fiatalok számára, akik éppen most fejezték be az iskolát vagy a főiskolát. Az egyik fiatal vonatvezető, Charlie Eric Potts, aki 22 éves és Nottinghamshire-ből származik, elmondta, hogy már 18 éves korában szeretett volna jelentkezni, de várnia kellett. A családjában már sokáig dolgoznak vonatvezetők, hiszen Charlie apja is a szakmában van, és mindig is beszélt neki a munkájáról, ami felkeltette az érdeklődését.
Potts hozzátette, hogy ha 18 éves korában jelentkezhetett volna, azonnal elindult volna a karrierjében, hiszen tudta, hogy mit akar csinálni. Véleménye szerint ez a változás lehetőséget ad a fiataloknak, akik képesek ellátni a feladatokat, hogy belépjenek a szakmába, ezzel fiatalabb és sokszínűbb munkaerőt hozva létre. A Vasúti Biztonsági és Szabványügyi Tanács kutatása szerint 18 évesek képesek biztonságosan elvégezni a vonatvezetői feladatokat.
Az Egyesült Királyságban több vonat társaság is alkalmaz „pihenőnapos munkát”, amely során a vezetők önkéntesen vállalnak plusz műszakokat a menetrend szerinti szolgáltatások lebonyolításához. Azonban, ha nincsenek elegendő önkéntesek, vagy a vezetők betegek, az komoly zűrzavart okozhat az utasok utazásában. Az Egyesült Királyság Közlekedési Minisztériuma szerint a szolgáltatások előtti éjszakai törlések 87%-a vezetőhiány miatt történik.
A vonatvezetők átlagos életkora 48 év, és várhatóan a jövő években a vezetők 30%-a eléri a nyugdíjkorhatárt. Jelenleg a női vonatvezetők aránya kevesebb mint 9%, míg az etnikai kisebbséghez tartozók aránya 12% alatt van. Elizabeth Kirby, egy 34 éves vonatvezető Lincolnshire-ből, arról beszélt, hogy a szabályváltozás „csodálatos lehetőség a fiatalok számára”. Szerinte ez szélesíti a jelöltek körét, és rengeteg lehetőséget biztosít a fiatalok számára a vasúti iparban.
Az utóbbi időszakban a vonatvezetők sztrájkjai a fizetések és a munkakörülmények miatt széleskörű vasúti zűrzavart okoztak, amely 2022 júliusától 2024 szeptemberéig tartott. A kormány és az Aslef szakszervezet nem volt hajlandó megerősíteni, hogy a vonatvezetők átlagos fizetése mennyivel emelkedik a legutóbbi emelések után. A Rail Delivery Group szerint 2023-ban az átlagfizetés 60,055 font volt évente, amit a BBC becslése szerint 2024/25-re körülbelül 69,000 fontra emelkedik.
A Közlekedési Minisztérium közölte, hogy a vonatvezetők fizetése cégenként változó, de az átlagos kezdőfizetés 30,000 font évente, amely fokozatosan emelkedik a tapasztalat növekedésével. A vonatvezetői képzés általában 1-2 évet vesz igénybe. A minisztérium azt is bejelentette, hogy az új munkahelyek és gyakornoki lehetőségek 18 évesek számára már decemberben elérhetők lehetnek.
A kormány a múlt évben végzett konzultációja a minimális életkor csökkentéséről, amelyet a korábbi konzervatív kormány irányított, „többségi támogatást kapott az ipar minden szegmenséből”. Alexander hangsúlyozta, hogy a munkájuk során elkötelezettek a gazdaság fellendítése iránt, és ennek fontos része, hogy a fiatalokat a munkaerőpiacra juttassák, lehetőséget adva számukra a képzett és kielégítő karrierre, amely hozzájárul a gazdasági növekedéshez az országban. Mick Whelan, az Aslef szakszervezet főtitkára megjegyezte, hogy a szakma jelenleg lemarad a fiatalok iránti érdeklődésről, hiszen sokan nem várnak 20 éves korukig, hogy megtalálják a karrierjüket. A francia, német, holland és svájci példák is mutatják, hogy az ilyen irányú változások már más országokban is megtörténtek.

