
Zara titkos birodalma: Fedezd fel a divatóriás rejtett oldalát
Egy igazán izgalmas nyár vár ránk, amelyben a romantika, a cowboy stílus és a rock and roll keveredik – legalábbis Mehdi Sousanne, a Zara tervezője szerint, aki pontosan tudja, miről beszél. A Zara a divatvilág egyik legnagyobb sikertörténete, amely az Inditex cégcsoporthoz tartozik, amely a világ legnagyobb divatkereskedője, és olyan márkák üzemeltetője, mint a Massimo Dutti és a Pull & Bear. A Zara több mint 1800 beszállítóra támaszkodik világszerte, de a ruhák zöme Spanyolországba kerül, ahol a vállalat központja található, majd innen küldik el őket 97 ország bolthálózatába. A Zara nem hirdet és ritkán ad interjút, de az első boltja megnyitásának 50. évfordulója alkalmából ellátogattam a hatalmas galíciai kampuszra, hogy ritka bepillantást nyerjek a titokzatos márka működésébe.
A cég jelenleg egy gyorsan változó piacon találja magát, ahol egyre nagyobb a verseny az ultraolcsó online szereplőkkel, mint a Shein és a Temu, akik közvetlenül Kínából szállítanak. Ráadásul az Egyesült Államok vámjai körüli bizonytalanság is aggasztó tényező. Oscar Garcia Maceiras, az Inditex vezérigazgatója azonban megnyugtatott, hogy Donald Trump vámjai nem zavarják meg a beszállítói láncokat, és a Zara bővítési terveit az Egyesült Államokban sem befolyásolják, amely jelenleg a második legnagyobb piacuk. „Fontos megjegyezni, hogy a diverzifikáció kulcs számunkra. Szinte 50 különböző piacon termelünk, nem kizárólagos beszállítókkal, így már megszoktuk, hogy alkalmazkodunk a változásokhoz” – mondta Maceiras.
A vállalkozás azóta jelentős fejlődésen ment keresztül, hogy az első bolt megnyílt a közeli A Coruna városában. Jelenleg 350 tervező dolgozik a cégnél, akik körülbelül 40 különböző országból érkeztek. Mehdi szerint „nincsenek általános szabályok. Ez mind az érzésekről szól.” A szezon legfontosabb darabjainak megalkotásához inspirációt meríthet bárhonnan, legyen az az utcák világa, a mozi vagy a kifutók. Előszeretettel készít vázlatokat, miután létrehozott egy fontos hangulati táblát. A mintakészítő szobában a tervek papírmintákká alakulnak, amelyeket felaggatnak a manökenekre. Ezt követően tucatnyi varrónő gyorsan elkészíti az első szövetmintákat, hogy megtörténhessen az első próbafitting. Mar Marcote, a mintakészítő, 42 éve dolgozik a cégnél, és még mindig nagyítóval vizsgálja meg az egyes ruhadarabokat, mielőtt azok véglegesen gyártásra kerülnek. „Amikor befejezed a ruhadarabot, és látod, hogy jól néz ki, és néha még el is fogynak, az csodálatos” – mondta.
A Zara megváltoztatta a vásárlási szokásainkat. Régen a kiskereskedők évente csak két fő kollekciót adtak ki, a tavaszi/nyári és az őszi/téli kollekciót. Évtizedeken keresztül a legtöbb lánc a gyártást alacsonyabb költségű gyárakra bízta a távol keleten, és a ruhák akár hat hónap múlva érkeztek meg. A Zara azonban ellene ment a hagyományos bölcsességnek, és a ruhák jelentős részét közelebb szerezte be, valamint gyakrabban változtatta meg a termékeket. Ez lehetővé tette számukra, hogy gyorsan reagáljanak a legfrissebb trendekre, és új darabokat dobjanak a boltokba heti rendszerességgel. A ruháik több mint fele Spanyolországban, Portugáliában, Marokkóban és Törökországban készül. A központi irodában egy kis gyártóüzem is működik, emellett további hét közeli gyárat is birtokolnak. Ennek eredményeként a termékeket hetek alatt meg tudják valósítani.
A logisztika és az adatok szintén fontos szerepet játszanak a sikerükben. Minden egyes ruhadarabot Spanyolországban és Hollandiában található elosztóközpontokból csomagolnak és küldenek el. „Az abszolút kritikus dolog a pontosság szintje” – mondta Maceiras. „Ez lehetővé teszi számunkra, hogy a legutolsó pillanatban meghozzuk a helyes döntést, hogy megfelelően felmérjük a vásárlóink igényeit, és alkalmazkodva a divat ajánlatunkat a különböző helyszínek vásárlóinak profiljához.” Vagyis a megfelelő termékeket a megfelelő boltokba juttatni. A központban a termékmenedzserek valós idejű adatokat kapnak arról, hogy világszerte hogyan teljesítenek a ruhák az üzletekben, valamint – ami kulcsfontosságú – a vásárlói visszajelzéseket, amelyeket aztán megosztanak a tervezőkkel és a vásárlókkal, akik az igényeknek megfelelően módosíthatják a kínálatot a szezon folyamán.
A Zara a hagyományos riválisainál, mint például az H&M, Mango és Uniqlo esetében, csak akkor alkalmaz kedvezményeket, amikor a félévi kiárusítása történik. De vajon a Zara kezd elhalványulni, miután az idei év elején lassabb értékesítési növekedést mutatott? „Az Inditex kulcsfontosságú kihívása, hogy továbbra is releváns maradjon egy olyan divatvilágban, amely folyamatosan gyorsabb és olcsóbb” – mondta William Woods, az európai kiskereskedelmi elemző. Nemcsak a hagyományos riválisok próbálnak lépést tartani, hanem a Shein és a Temu sikerével is komoly versenyhelyzet alakult ki. A Shein tavaly 38 milliárd dolláros globális eladásokat produkált, mindössze egy hajszálnyira az Inditextől. Maceiras úr hangsúlyozta, hogy a Zara üzleti modellje nem a áron alapul. „Természetesen arra törekszünk, hogy vásárlóink számára megfizethető árú termékeket kínáljunk. De számunkra kulcsfontosságú, hogy inspiráló divatot nyújtsunk, minőséggel, kreativitással és fenntarthatósággal.” A Zara hosszú utat tett meg azóta, hogy alapítója, Amancio Ortega elindította a vállalkozást. A cég még mindig többségi tulajdonban van a családja által, és lánya, Marta a csoport elnöke. Ortega, aki már 89 éves, híresen visszahúzódó, de Maceiras szerint még mindig gyakran felkeresi a központot. „Minden nap itt van, legyen az fizikai vagy erkölcsi jelenlét.”

